:: Učebnice ve zkratce ::
Hlavní myšlenka
Současný styl výuky na našich středních školách s dnešní mládeží nefunguje (více v článku Stav školství v České republice v roce 2008). Učebnice se snaží řešit některé z problémů, které tuto situaci způsobují a podle dosavadních zkušeností (přibližně 110 vyučovaných studentů ve čtyřech třídách):
- jsou v něčem překvapivě úspěšné: pozornost a práce studentů při hodinách, atmosféra vyučování, schopnost krátkodobého soustředění a pochopení
- v něčem vedou ke znatelnému zlepšení: znalosti, schopnost studentů učit se, schopnost pamatovat si, kvalita poznámek, které studenti píší
- v něčem nemění současný stav: (vztah studentů ke škole a studiu obecně, známky z ostatních předmětů
Učebnice nejsou žádnou revolucí v obsahu nebo podání látky, ale jsou revolucí ve způsobu, jakým se o hodinách pracuje.
Čím jsou učebnice výjimečné?
- Učebnice jsou určeny a sestaveny pro potřeby běžných studentů gymnázia, všechny hodiny jsou zkoušeny a upravovány podle toho, jak studenti na výklad reagují.
- Učebnice předpokládají jen minimální míru znalostí ze základní školy, vše ostatní je jejich součástí.
- Učebnice se zabývají nejen látkou, ale i tím, jak se ji studenti mohou naučit. Učebnice nepředpokládají, že by to studenti uměli, ale snaží se je to naučit.
- Učebnice obsahují pedagogické poznámky, které vysvětlují, jak studenti reagují, co si v různých situacích myslí a jak je možné dosáhnout toho, aby látku pochopili tak, jak je potřeba.
- Cílem učebnic není zatraktivnění výuky, nebo používání počítačů, ale snaha o uvolnění učitele pro interakci se studenty, kteří samostatně pracují, ale často potřebují jeho pomoc.
- Učebnice jsou rozděleny do částí, které (až na výjimky) odpovídají vyučovací hodině. Látku v takto připravené hodině je možné podle učebnice probrat.
- Učebnice obsahuje dostatek příkladů na základní procvičení látky. Příklady jsou řazeny podle obtížnosti tak, aby studenti mohli při jejich řešení postupovat samostatně nebo jen s malou pomocí.
- Všechny příklady v učebnicích jsou řešené, s podrobným postupem.
- Učebnice je k dispozici zdarma.
- Je možné zakoupit zdrojové soubory učebnice v editovatelné podobě a ty pak pro svou potřebu libovolně upravovat.
Jaké jsou podmínky úspěchu?
Pokud chcete učebnice používat úspěšně ve výuce:
- Musíte chtít studenty něco naučit.
- Učebnice Vás může osvobodit od tabule a umožnit Vám dělat to, v čem je učitel nenahraditelný - pracovat se studenty. Učebnice sama bez Vaší aktivity studenty nic nenaučí.
- Musíte se naučit nechat na to studenty přijít.
- Není možné položit jen otázku a hned si na ni odpovědět. Není to tak snadné, hodně učitelů s tím mám problémy.
- Je nutné nastolit ve třídě atmosféru spolupráce.
- Studenti nesmí mít strach se na Vás obrátit s problémy, nesmí jim vadit, že se koukáte do sešitu na to, co dělají.
- Musíte se smířit s tím, že všichni nemohou stihnout všechno.
- Je třeba si zvyknout na to, že někteří studenti nebudou mít z hodiny spočítané všechno, což je sice špatné, ale pořád lepší než normální situace, kdy možná mají sice opsané všechno, ale nespočítali nic.
- Musíte najít systém, který donutí studenty „držet se v obraze“.
- Jakmile si studenti zvyknou, že si nemusí nic pamatovat, je s učebnicí i prací o hodinách konec.
- Musíte mít základní materiální vybavení.
- Potřebujete ve třídě, kde učíte, projektor a počítač nebo notebook.